2 januari 2010

Smällare och raketers vara eller icke vara

Under mina år som hundägare har jag tidigare inte behövt fudera på detta med smällare och raketer så mycket. Sibbe är helt oberörd av dem och vi tycker att de är fina att titta på. Visst har jag alltid skänkt en tanke till de stackars hundar som är skotträdda och deras ägare. Men så kom Kakan in i vårat liv och i år ändrades allt. Hon är rädd, periodvis skräckslagen. Som jag tidigare skrivit har vi gjort allt vi kan för att underlätta för henne och det har gått ganska så bra. Om det nu kunde vara så att smällandet och raketerna kunde hålla sig till tolvslaget på nyårsafton eller i alla fall till nyårsafton skulle jag tycka att det var ok. Då kan man som hundägare med en skotträdd hund välja att sitta som i en bunker den dagen eller kanske allra helst resa bort till ett lugnt ställe (om det nu finns). Men som det är nu smälls det först ett par dagar innan nyår och sedan lyckas barnen spara lite smällare och raketer så att de kan terrorisera dessa rädda hundar flera dagar till. Vi lyckades med hjälp av alla våra föberedelser klara av tolvslaget utan total panik och kände oss nöjda över det. Men så öppnade vi dörren igår för att gå på en prommis och då var det nästan så att smällarna var utanför dörren. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Så min slutsats är att man inte kommer kunna förbjuda smällare och raketer. Jag kan också förstå de som gillar dessa grejer kring tolvslaget, även jag tycker att det är fint. Men man borde kunna införa ett förbud mot att smälla av raketer och smällare övriga tider. Det är inte humat att det smälls i flera veckor.

Gå gärna in på
www.smallarupproret.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar